Wednesday, July 25, 2007

دليل المغتربين لفهم لهجات السكان المحلييين... الجزء الثامن





اليوم يا شباب.. الكلام هيكون عن الجمبري والطماطم أو القوطه:

أولا الجمبري....أولا ايه رايكم فيه ,انا عن نفسي مش بحبه ,جائز لاني مجربتش اكله وهجرب ليه...!! ده الكيلو سعره نااااار ههههه, ويمكن لما اكله هحبه وأمووت فيه ,بس بجد السبب اللي بيجعلني مش بحبه هو شكل الجمبري نفسه لكن

طعمه الله اعلم بيه لاني زي مقلتلكم مكلتوش قبل كده ,وطبعا بما ان فيه ناس بتحب تأكله يبقي تخلي بالها ان الجمبري في دول عربيه مسموش جمبري ,يعني مثلا في الخليج أسمه روبيان,

في سوريا أسمه "قريدس" في تونس أسمه "تريليه"
--------------------------------------------------------------------------

ندخل علي الطماطم...ومن هنا يا شباب حذار أن حد فيكم وهو في الشام ويطلب من البائع في السوق ويقله عاووز قوطه في تلك اللحظه هيبقي ذنبك علي جنبك وتستاهل اللي هيحصل فيك


ههههههههه,لان كلمة قوطه في اللهجه الشاميه كلمة أباحيه جدا جدا,أما الطماطم في اللهجه الشاميه فاسمها بندوره......يلا سلام

23 comments:

reri said...

الجمبري
لو جربته هيعجبك جدا
لأنه جميل أوي
بس بجد حكاية القوطه في الشام دي تحفه

حلوه المعلومات دي
سلاماااااااااااات

rack-yourminds said...

reri:

يعني اجربه وعلي مسئوليتك هههههه

اللي جاي احلي

سلامااااات

شرفتي المدونه

ولــــــــــو said...

الله الواحد يعني مايسافرش ويتكن ف بلده عشان مايحصلش حاجه
انا كمان مابحبش الجمبري ولا اي حاجه بتعيش ف الميه
آل جمبري آل
ده حتى شكل الصرصار ويمكن اوحش
استغفر الله
اهي نعمه ربنا

شمعة أمـــــل said...

معلش انى اتاخرت عليك فى التعليق
المهم ان البوست حلوووووو اوى
وكويس انك قولتلنا على موضوع القوطة دى احسن نوقع فى مشكله ولا حاجه
بوستاتك دايما رائعه

شمعة أمـــــل said...

اه بالنسبه للجمبرى فهو حلو اوى
ممكن لو اتنازلت عن لقب المدون الذهبى اعزمك عليه(استغلال بقى)الاختيارات قدامك وانت حر بقى

Unknown said...

مازلت محتارة من اختلاف معانى الكلمات كدة بين الدول
بس موضوع الطماطم دة غريب قوى

rack-yourminds said...

ولو:

لا سافر بس خد بالك من الكلمات دي

اهو للسبب ده انا مش بحب الجمبري ههههه

شرفتني بجد

rack-yourminds said...

شمعة امل:

بيروا انتي تشرفي في اي وقت ومش مهم تكون او تعليق ,

المهم تشرفينا

طيب الحمد لله انك عرفتي موضوع القوطه خدي بالك بقي


المدون الذهبي الجمبري ممممممم سيبيني افكر

شرفتينا انجل

rack-yourminds said...

ايويه :

زي منتي بتستغربي هما كمان بيستغربوا منا

تحياتي لكي

الدمعه said...

هههههههه

بجد انتم دمكم خفيف جدا

الجنبري جميل اوي مين مش بيحبه بس جربيه ومش هتندمي

تاني حاجه انا فعلا استفدت من الاسامء بس دة طبعا لو روحت الشام

تقبلو تحياتي

rack-yourminds said...

الدمعه:

احنا متشركين بس عرفتي ازاي دمنا خفيف هو انتي وزنتيه ههههههههه

انا عن نفسي مكلتوش قبل كده ومش بحب شكله بس مش عارف شيماء بتحبه ولا لا

شرفتينا بجد

فى القلب said...

تصدق و تأمن بالله
أنت جريت ريقى على الاكل
وانا عماله أقراء لك
أول مره أدخل عند مدونه واجوع كده
باين عليك كريم أوى
أتحفنا كمان ياسيدى

Hadota ... حدوتة said...
This comment has been removed by the author.
Hadota ... حدوتة said...

السلام عليكم
واحد وشيماء وابداعات متتالية

طب يا واحد وانت بتكتب الموضوع دا مخوفتش يتاخد منك ضريبة وانت بتجيب سيرة الجمبرى
اصله غالى وحتى الكلام عنه بفلوس


عموما بص بقى طالما غالى كده انا اعرف محل فى طريقى للكورس بيبيع السندوتش بخمسةو جنيه
كده فل بقى


متخفش مش بيتزا بعجر
هههههههههههههههههه


وبعدين انا طول عمرى اكره كلمة قوطة دى ... زى ما يكون قلبى حاسس انه لفظ وحش

مالها الطماطم

وبعدين انا استغربت ايه حكاية الجمبرى ومكنتش فاهمة
وكنت هقولكم فيها لاخفيها
منتوا عارفينى
بس اخيرا فهمت

هيا حكايىة الصراع واصلة هنا كمان؟؟؟
يا جماعة بصوا
حسما للجدل ومنعل للصراعات نتفق على حاجة
ان بيرو المدون الذهبى فى المدونة الجديدة
وواحد المدون الذهبى فى المدونة القديمة
وبكده يبقى كل واحد فيكم خد حقه

واسمحولى اقولكوا انه شرف ليا
لانكم زى العسل
بحبكم بجد
وبحبك برده يا شوشو عشان تبقى فى الصورة يعنى



تعرف بقى يا واحد
هافف عليا اسمع اغنية حمرا يا قوطة

سلاااام

rack-yourminds said...

في القلب:

تصدقي انتي بقي انك اضحكتيني بكلامك ده

وباين عليكي دمك خفيف جدا

يبقي يا شباب اللي عاوز يفتح شهيته لازم يدخل هنا اديكوا شفتم" من القلب "اهو جاعت وريقها جري ههههههههه


قوليلي بقي بعد مجعتي اكلتي بأيه

بجد شرفتينيا وشرفتي المدونه وياريت تتكرر كتير

rack-yourminds said...

حدوته:

تاني بتوعديني بحاجات تانيه يا بنت حرام عليكي

وعدتيني بالجاتوووه واكلتيه هههههه

هتوعديني تاني بالجمبري وانا عارف انك هتاكليه تاني هههههه


طيب المره دي انا هصدقكك ومنتظر خمسة ساندوتنشات تشتريهم اوكي ميقلوش عن خمسه ههههه

انا كمان بحب لفظ طماطم احسن والحمد لله ادينا عرفنا كلمة قوطه معناها مش كويس

وكمات فكرتيني هو انتي بتروحي الكورس عشان هتجبيلي ساندوتشات ما انا عارف ان بيروا هي يا عيني اللي بتتعب وبترووح

ولا هتروحي النهارده عشان السندوتشات ؟


لو مجبتيش انتي ,بيروا هتجيب وابقي نحن عليكي ونديكي كم ساندوتش ههههههههه


علي فكره الحل بتاعك ميه ميه وخلي بالك من ميه ميه ههههه انا ابقي المدون الذهبي في المدونه القديمه

وبيروا في المدونه الجديده

بس لو جاء يوم وبيروا علقت قبلي في المدونه القديمه ده مش معناه انها اخذت اللقب مني خلاص كل واحد كده اللقب اخذه

وانتي كمان زي العسل يا حدوته ودمك
خفيف جدا

حدوته بجد تعيقاتك دايما بتضحكني يا بنت ايه خفة الدم دي طيب اديني شويه هههههههه

حدوته بجد شرفتينا اوعي تنسي الساندوتشات يا بيروووا فكريها والنبي اوكي

Hadota ... حدوتة said...

لالالالالالا انت فهمتنى غلط خااالص
انا مبعزمش حد خااالص
حتى بيرو
انا عرفتك مكان السندوتشات بس
وانت بقى تروح تجيب
انت تاخد 913 من التحرير اللى بيبقى اصلا طالع من شبرا وخليه ينزلك فى الدقى قدام المحل عدل
قال اجيبلهم قال

مش بقولك لسه متعرفنيشششش

وبعدين خد هنا
انا مبروحش الكورس؟؟؟
دا هوا حتة اسبوع اللى ريحته
بحكم السن والمرض
هقولك سر
انا كنت عيانة وعند الداكتور
عاااااااااااااا
:(((

وادانى برشام ب 30 ج
عااااااااااا
:((((


وبعدين الجاتوه منا جبته وانت كلته من شيماء
لما اخلص رحلة المرض والببرشام ابو 30 ابو قدم طلب عرض جالجى ماضى عليه اتنين موظفين وانا اشوف حكاية الجاتوه دى

هههههههههه
سلام بقى

همسات دافئه said...

ياسلام ياسلام على جمال الجمبرى المقلى ده تحفه بس قريدس ده صعبه قوى وتقريبا بيتهيألى يعنى ان روبيان ده جايه من اسم أجنبى هاحاول أشوف تبع أنى لغه وأقولك
جميله قوى ياواحد بس انت الحمد لله بدأت بالسلطات وبعدين الغدا المره الجايه ننزل بالحلويات ان شاء الله هههه
سلام:)

rack-yourminds said...

حدوته:

حدووووووووووته بخييييييييييله يا نااااااس

وكمان مش بتعزمي بيروا

الف الف سلامه ليكي حدوته طيب مش كنتي قلتي كنا عملنا الواجب

بس انا مش هنسي خالص انك اكلتي الجاتوه بتاعي

الف سلامه ليكي حدوته

rack-yourminds said...

شيماء:

لا بقي انا مش بحب شكله

اوكي انا منتظر تقوليلي تبع اي لغه

خلاص انا منتظر الحلويات

اشكرك كتير شيماء

Zika said...

أنا اتصفحت المدونة عامة
وبصراحه بحييك او بحييكي عليها
مدونة رائعه
والله مش عارف ارد علي ايه ولا ايه
تحياتي

rack-yourminds said...

el3araby
والله انا بشكرك كتير يا عم تشكر بجد

وده ذوق منك كتي رانك تقرا مدونتنا المتواضعه

تحياتي لك

medo serag said...

السلام عليكم
على فكره انا بحب القرديس والبندورة كمان بس القرديس جميل اوى اوى وطعمه حلو
البوست جميل
ربنا يوفقك
تحياتى