Friday, September 21, 2007

اسطوره هنديه

قالت الأسطوره
جلس الآله بعد ان خلق الخليقه وبدأ يفكر فى حياه المخلوقات وكم يكون عمر كل واحد منهم وأخيرا قرر ان يجعل حياه كل واحد 30 عام واستدعاهم جميعا وبدأ بالحمار وقال له جعلت عمرك 30 عاما فما رأيك؟
فقال الحمار يالهى ماذا فعلت ان هذه الحياه طويله جدا سأقطعها فى العمل والكفاح اقصف عمرى ارجوك

فجعل عمر الحمار 18 عام


فاستدعى الكلب وأخبره انه سيكون عمرك 30 عاما وهنا نبح الكلب وثار وقال هذا العمر الطويل لا اتحمله سأقضيه كله فى النباح ومطارده الناس أرجوك ياالهى اجعله قصيرا
فجعل عمر الحمار 12 عام

وجاء دور القرد وعندما علم ان عمره 30 عاما قال ياالهى كيف أقضى كل هذا العمر أتسلق من شجره الى اخرى وأتعلق من ذيلى ارجوك ياالهى اجعله قصيرا
فجل عمره 10 سنوات

وجاء دور الإنسان وعندما عرف ان عمره 30 عاما بكى وقال ياالهى ان هذه حياه قصيره جدا اننى لم ابدأ حياتى الا أخيرا لم افرغ من زراعه الأشجار وبناء بيتى واريد ان استريح ثم ما مصير زوجتى واولادى عندما يكبرون ولا يجدوا اباهم حولهم أرجوك ياالهى اعطنى عمرا اطول كى اربى اولادى واطمئن على مستقبلهم
فقال سأعطيك ثلاثين عاما اخرى اخذها من عمر الحمار والكلب فهل يكفيك فقال لا يالهى ان اولادى سيكون لهم اولاد وانا اريد ان اراهم واعيش معهم واحتضنهم فقال له انت كائن طماع لا يكفيك شئ سأعطيك 20 عاما اخرى آخذهم من حياه القرد فشكره الإنشان واختفى فى الغاباب ومن يومها وعمر الإنسان 80 عاما

الثلاثون الأولى هو عمره هو ويكون راضى وقانع
ثم يجئ 12 عام من عمر الحمار يعمل ويكد ليل نهار من اجل اسرته
ثم 18 عام من عمر الكلب وفيها يتحول الى رجل يرقص ويلعب مع احفاده فلا يربطه بالناس الا شئ قليل
ثم تجئ السنوات الى اخذها من القرد يكون فيها عجوز نادم على ايام النط من شجره الى اخرى ولا يجد من هذه الأشجار الا عكازا فى يده

فكل انسان هو خليط من الحمار والكلب والقرد
شيماء

25 comments:

Hadota ... حدوتة said...

السلام عليكم
حلو اوى البوست يا شوشو
يعنى انا بصراحة عجبنى جدا وحسيت فيه نوع من الحكمة
بس لما جه على الاخر وقال الانسان خليط من مش عارف ايه زعلت
ان كنتى انتى ترضيها على نفسك انا مرضهاش
:p

تحياتى

Unknown said...

جميل جدا يا شيماء بجد
انا عن نفسى لو سالونى هرضى 30 سنة بس

rack-yourminds said...

انا بقي عاوز رنا يبارك لي في عمري فقط

البوست حلو قوي يا شيماء

تحياتي

غمض عينيك said...

حلوة

طارق هلال said...

بص
هى الفكرة حلوة قوى
والحكمة باينة
وأسلوب الحدوتة ممتاز معاك.. انت عبقرى فيه يعنى

ولكن التشبيهات مش مضبوطة ، أو فيه حاجة فى موضوع التشبيهات دى
وبالذات القرد.. لأن الانسان اللى بتنطط مش هيكون زى الحمار فى حياته بيشقى ويتعب
فهو يا إما يكون زى الحمار يا إما يكون زى القرد
او على الاقل ما ينفعش يبقى فى أخر عمره زى القرد اللى هو نشيط جدا وبيتنطط على رأيك

ولا إيه؟؟؟

همسات دافئه said...

حدوته
بقى كده
ماشى ماشى
على العموم ده اسطوره هنديه انا مقولتش رأيي فيها كنت مستنيه رأيك
مرسى على تعليقك:))

***********
أيويه
آه والله وانا اضم صوتى لصوتك كده الواحد يموت من غير ما يكون تقيل على حد
أشكرك ياجميله:)

همسات دافئه said...

rack ur minds
ربنا يباركلك فيه يارب كان طويل او قصير
تحياتى:)

************
غمض عنيك
شكرا أسعدنى وجودك:)

همسات دافئه said...

أرابيك أى دى
أولا انا شيماء
ثانيا ده اسطوره هنديه مش انا الى ألفتها
ثالثا انا معاك ان الواحد يااما يكون حمار يااما يكون قرد بس ده على اعتبار ان القرد بيتنطط عشان يلعب
تفتكر القرد بيلعب
طب لو كان كده صحيح ليه رفض ان عمره يكون طويل؟
مش عارفه بس بصراحه انا كمان مش مقتنعه بحكايه القرد ده بس افتكر يعنى انهم كانوا بيرمزوا ان الأشجار الى كان بيقدر يتنطط عليها هاتكون عكاز يتسند عليه
أشكرك جدا بجد مناقشتك أسعدتنى

Mohamed Hesham Safa said...

كلام جميل جدا وفيه فلسفة عالية ...

والله كلام موزون ...

medo serag said...

السلام عليكم
اولا البوست يجنن
ايه الحكم دى كلها
ربنا يبارلك فى عمرك ويخليكى
ودى على فكرة اول زيارة ليا هنا
اشوف جديدك دايما
تحياتى

klmat said...

بوست جميل وفيه حكمه والاسلوب
سلس وممتع
تحياتى لك

Yahia said...

هايل والله ، انا بحب الكلام اللي زي ده عشان بيوسع مدارك الواحد وفيه نظره فلسفيه انا شخصيا بحبها.

تحياتي

mohand said...

السلام عليكم

الحمد لله لسه عايش في عمر الانسان

ربنا يدينا ويديلك طولة العمر

تحياتي

همسات دافئه said...

محمد هشام
الله يخليك دا البلوج نور بتشريفك ليه:)

***************
ميدو
عزيزى
انت منورنى هنا وهناك وفى كل مكان يارب تفضل معايا كده فى كل مكان هههه متشكره قوى

همسات دافئه said...

كلمات
الحمد لله انه عجبك ان شاء الله الى جاى أحلى :)

***********
yehia
كويس انك بتحب الفلسفه أكثر الله من أمثالك:)بجد سعيده بزيارتك

***********
مهند
الحمد لله
اللهم لا تردنا الى أرزل العمر
شكرا يامهند :)

ولــــــــــو said...

قمه الروعه
انا فعلا
حمار
وكلب
وقرد
و....


ولسه
ولسه

عمر أفندى و أبووه said...



و بحبك وحشتينى

"مصر هية امى..نيلها هو دمى...شمسها فى سمارى ..دمها فى ملامحى...حتى لون قمحى ..لون نيلك يا مصر...مصر ...مصر" دى كانت كلمات الاغنية التى تغنت بها المطربة عفاف راضى من زمان قوى و اتربينا عليها...اتربينا على ان مصر هية امى...غنيناها فى المدرسة فى الابتدائى فى حفلات المدرسة و قولنا مصر هية امى ..و انا بدورى بقولك يا سيد عمر افندى...من هنا و رايح (مصر هية امك) و لازم تفهم ده كويس.

تابع باقى المقال على موقع عمر افندى

www.omarafandy.com

The Manager said...

احييكي على اختيارك

هو فعلا طبع الإنسان كدة

طماع

واهه اخد 80 سنة ياتري هيقضيها ازاي !!

ربنا يهدينا جميعا

واخيرا مش هطمع إلا إنكوا تكونوا مش زعلانيين مني على تقصيري فى زيارة مدونتكم

انا بزور مدونتى كل فين وفين للأسف

ربنا يطمني عليكم دايما

تحياتى :))

shreen said...

قصه فلسفيه ذات مغزى عميق

الانسان هو الكائن الوحيد الذى يطمع يرغب فى اكثر مما يمنحه الله له دائما

الحيوانات الاقل منه استخدمت عقلها
وارتضت بالاقل
فعاشت وماتت راضيه

اما الانسان فيرغب دائما فى المزيد
دوا ان يرك ان هذا المزيد
يعنى طول شقائه
وتعدد اخطائه

مدحت محمد said...

ههههههههههههه
الحمير والكلاب والقرود دول اللى هما الهنود
اللى شتمو نفسهم
اما احنا ربنا قال علينا
سبحانه وتعالى
لقد خلقنا الانسان فى احسن تقويم
ثم رددناه اسفل سافلين
الا الذين امنو وعملوا الصالحات فلهم اجر غير ممنون
صدق الله العظيم
القصة خيالية
بس السب ده مش حلو
هو فكرتها حلوة من حيث انى الانسان طماع
تحياتى

محمد الوكيل said...

شكراً جزيلاً والله على المعلومة الجميلة دي..فعلاً أنا نفسي أوي أتعلم أكتر وأكتر عن كل الحضارات الآسيوية..دنيا تانية! ^^
بالمناسبة يا ريت تشرفي مدونتي بالزيارة لأني شغلتها من جديد والحمد لله ^^
شكراً..
محمد المصري

The Manager said...

فينكم يا جماعة الخير ؟
مش باينين ليه ؟

yasmine Bashaar said...

حلو اوى الاسلوب والقصة

ومدونة رائعة

ادم المصرى said...

انتى انسانه مميذه يا شيماء بجد البوست بتاعك توحفه وانا عن نفسى مع شيماء فكل حاجه تقفبلى خالص تحياتى

Mostafa Abdelmoneam Badr said...

طبعا أسطورة هندية
اسطورة وهندية
لكن إحنا عندنا خيركم من طال عمره وحسن عمله.
ربنا يديكى طولة العمر والصحة وتشوفى عيال عيالك
اصل الانسان نشاطاته كتير وتعليمه معقد وبيحتاج لوقت طويل مش كائن بسيط زى ال اللى انت قولتى عليهم دول
آسف قصدى اللى قالت عليهم الاسطورة الهندية.الحمد لله انى مصرى أو على الأقل مش رابط الفيل بره
تقبلى تحياتى